perjantai 30. elokuuta 2013

OMAN ASIANSA TUNTIJAT JA ASIANTUNTIJAT

Jokainen on  asiantuntija omassa asiassaan viittaa siihen, että meillä on asiakkaana aina olemassa jokin tarve ja näkemys omasta asiastamme, kun käännymme asiantuntijan puoleen. Huomaavainen hammaslääkäri kysyy, tuntuuko kipua, vaikka olisikin tuikannut puudutuspiikin ennen poraamista.

Vähän aikaa sitten selvittelin asiantuntijan kanssa kotisivujen luomista, säilyttämistä, muokkaamista ja niihin liittyviä lukuisia erilaisia palveluvaihtoehtoja. Lopputuloksena huomasin ymmärtäväni ja tietäväni enemmän kuin olin osannut kuvitellakaan. Tämä herätti kysymyksen, kuinka hän teki sen?

Asiantuntija istutti minut koneen ääreen ja alkoi kysellä. Kysymykset olivat ihmisten kielellä ja osasin vastata ja selittää asioita niin, että hän näytti ymmärtävän. Hänen kommenttinsa olivat tarkentavia ja huomasin oivaltavani uusia asioita. Yhdessä mietittiin erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja ja toimeksianto syntyi siinä sivussa.

Erilaisia latinoita latelevat erikoisasiantuntijat saavat asiakkaan lannistumaan ja tuntemaan itsensä - jos ei tyhmäksi- niin ainakin vihaiseksi. Pahimmillaan nämä oman asiansa tuntijat hallitsevat alansa niin täydellisesti, ettei heidän tarvitse kuunnella asiakasta tai ketään muutakaan, koska heidän näkemyksensä on ainoa oikea. Huonokuuloisia kielipuolia löytyy kaikilta ammattialoilta, vaikutukset vaihtelevat.

Erityisen haasteellista on, kun eri alojen ekspertit kohtaavat. Syntyykö ammattikunnallinen mestaruusottelu vai kurkotetaanko kuunnellen kohti toista etsien uutta oivallusta oman täydennykseksi? Jos hyvin käy, niin moniammatillinen kokoontumisajo muuttuu yliammatilliseksi osaamiseksi.

Termilogiatyrmäysten ehkäisemiseksi voisi kuulo-, kuullunymmärtämis- ja sananselityskokeet sisällyttää kaikenlaisten oppilaitosten sisään- ja ulospääsyvaatimuksiin.
 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti