sunnuntai 10. helmikuuta 2013

AMMATILLISTA YSTÄVÄLLISYYTTÄ



”Ei se haittaa, sattuuhan sitä eikä se ole vaarallista”, sanoi turvatarkastaja ystävällisesti, kun tarjosin Helsingissä väärää lentolippua. Palaute on taitolaji. Erityisen mielenkiintoiseksi se muuttuu poikkeamatilanteessa, jossa toinen osapuoli toimii jollain tavalla väärin.

Paria päivää aikaisemmin istuin Intercityn ravintolavaunussa, kun sinne pölähti Lahdesta 3 lipuntarkastajaa univormuissaan. ”Katsotaan kaikkien matkaliput!” Kun yhdellä matkustajalla ei ollut oikeanlaista lippua, tarkastaja istui tätä vastapäätä ja asiaa selvitettiin. Tarkastajien olemus poikkesi saksalaisesta virkaveljestä, joka nousi junaan Potsdamin asemalta farkkutakkiin pukeutuneena ja ystävällisesti hymyillen varmisti, että kaikilla oli matkalippu.

Turun Intercityssa en saanut e-lipun linkkiä auki, vaikka se oli edellisenä iltana auennut. Kysyin, mitä nyt tehdään. Nuori konduktööri totesi: ”Otetaan tuosta tuo koodi.” Joitakin vuosia sitten Iisalmen asemalla istuin ripitettävänä sen vuoksi, että minulla oli lippu seuraavalle päivälle. Melkein kysyin, ostanko uuden lipun vai poistunko junasta.

Tarkastajat käyttävät asemansa suomaa valtaa työssään, se kuuluu perustehtävään, siitä maksetaan. Ammattitaito paljastuu asiakkaiden kohtelussa. Työnsä voi hoitaa tehokkaasti toista nolaamatta tai nöyryyttämättä. 

Esimiehillä tulee enemmän ali- kuin ylilyöntejä. Vielä vaikeampaa palautteen antaminen on työkaverille tai työparille. Palaute on mahdollisuus oikaista toimintaansa tai jopa saada vahvistusta sille, että työ on odotusten ja tavoitteiden mukaista. Palautetta ei kehdata antaa, kun toinen voi loukkaantua tai luulee sitä sokerihuurretuksi nuoleskeluksi.

Ajallaan annettu palaute lisää työhyvinvointia ja alentaa yhteistyön kitkakertoimia, muttei väkisin. Kerran sain lentokoneessa suklaat housuihin. Kyseessä ei ollut Ylioppilaslehden performanssi, vaan jonkun istuimelle jättämä suklaa, joka tarttui mustiin housuihin. Mainitsin asiasta lentoemännälle ja tein palautteen kentällä, mutta asia ei tuntunut vaivaavan kuin minua. Laitoin kirjallisen palautteen asian hoitamisesta ja sain puhelun: No, TÄSSÄ TULEE SITÄ PAHOITTELUA!

Niin lipuntarkastaja kuin alkometriä käyttävä poliisikin voi antaa positiivista palautetta: Kiitos, kunnossa on!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti