”Ei se haittaa, sattuuhan sitä
eikä se ole vaarallista”, sanoi turvatarkastaja ystävällisesti, kun tarjosin
Helsingissä väärää lentolippua. Palaute on taitolaji. Erityisen
mielenkiintoiseksi se muuttuu poikkeamatilanteessa, jossa toinen osapuoli
toimii jollain tavalla väärin.
Paria päivää aikaisemmin istuin
Intercityn ravintolavaunussa, kun sinne pölähti Lahdesta 3 lipuntarkastajaa
univormuissaan. ”Katsotaan kaikkien matkaliput!” Kun yhdellä matkustajalla ei ollut oikeanlaista
lippua, tarkastaja istui tätä vastapäätä ja asiaa selvitettiin. Tarkastajien
olemus poikkesi saksalaisesta virkaveljestä, joka nousi junaan
Potsdamin asemalta farkkutakkiin pukeutuneena ja ystävällisesti hymyillen
varmisti, että kaikilla oli matkalippu.
Turun Intercityssa en saanut e-lipun linkkiä auki, vaikka se oli edellisenä iltana auennut.
Kysyin, mitä nyt tehdään. Nuori konduktööri totesi: ”Otetaan tuosta tuo koodi.” Joitakin vuosia sitten Iisalmen asemalla istuin ripitettävänä sen
vuoksi, että minulla oli lippu seuraavalle päivälle. Melkein kysyin,
ostanko uuden lipun vai poistunko junasta.
Tarkastajat käyttävät asemansa
suomaa valtaa työssään, se kuuluu perustehtävään, siitä maksetaan. Ammattitaito
paljastuu asiakkaiden kohtelussa. Työnsä voi hoitaa tehokkaasti toista
nolaamatta tai nöyryyttämättä.
Esimiehillä tulee enemmän ali- kuin ylilyöntejä. Vielä vaikeampaa palautteen antaminen on työkaverille
tai työparille. Palaute on mahdollisuus oikaista toimintaansa tai jopa saada
vahvistusta sille, että työ on odotusten ja tavoitteiden mukaista. Palautetta
ei kehdata antaa, kun toinen voi loukkaantua tai luulee sitä sokerihuurretuksi
nuoleskeluksi.
Ajallaan annettu palaute lisää
työhyvinvointia ja alentaa yhteistyön kitkakertoimia, muttei väkisin. Kerran sain lentokoneessa suklaat housuihin. Kyseessä ei ollut Ylioppilaslehden performanssi, vaan
jonkun istuimelle jättämä suklaa, joka tarttui mustiin housuihin. Mainitsin
asiasta lentoemännälle ja tein palautteen kentällä, mutta asia ei tuntunut vaivaavan kuin
minua. Laitoin kirjallisen palautteen asian hoitamisesta ja sain puhelun: No, TÄSSÄ TULEE SITÄ PAHOITTELUA!
Niin lipuntarkastaja kuin alkometriä käyttävä poliisikin voi antaa positiivista palautetta: Kiitos, kunnossa on!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti