torstai 18. heinäkuuta 2013

AVOIMESTI VERKOSSA


Avoin verkko-opiskelu ylittää koulutukselliset, maantieteelliset ja ajalliset rajoitukset. Kätevää ja helppoa suoraan sohvalta  viikonloppuisin tai miltä aikavyöhykkeeltä tahansa - vaikka Bangaloresta.

Aakkosten alku-sukupolvien - ennen X,Y ja Z- aikaan käytössä oli painettu tietojärjestelmä - keskusyksikkönä kirjasto, henkilökohtaisena välineenä kirja tai ruutumuistiinpanot. Etäopinnoista ei kerrottu edes hurjimmissa scifi-versioissa. 

Verkko-opinnot edellyttävät jonkin järjestelmän käyttöä. Aloitin MOODLElla ja se tuli tutuksi myös omassa opetuksessa. Aikuisopiskelijat nurisivat Moodlesta ja sen jälkeen aloitin opetuksen yhteisellä vierihoidolla. Järjestelmä tuntui haittaavan opiskelua yhtä paljon kuin terveydenhuollon PEGASOS lääkärin työtä. Kerran yritin motivoida entistä tuotantopäällikköä vertaamalla Moodlea toiminnanohjausjärjestelmään. Eihän se mikään SAP, CITRIX tai V10 ole, mutta opiskelija suostui käyttäjäksi.

Omissa opinnoissa tuli OPTIMA vastaan, kun vaihdoin yliopistoa. Alussa jumitti, kun en osannut etäkäyttää järjestelmää. Nappulaohjeita löytyi, muttei yksinkertaisia toimintaohjeita, miten viestiketjuihin vastataan. Kiukuttelun jälkeinen kysyminen auttoi. Optimasta viisastuneena päätin jatkaa opintoja samassa yksikössä, mutta oppiaineen vaihto johtikin  KORPPIin ja KOPPAan ja taas tuli uudet tunnukset ja kiemurat. 

Olipa käytössä opiskelijan Moodle tai lääkärin Pegasos, herää kysymys, käyttääkö järjestelmä käyttäjää vai käyttäjä järjestelmää. Tiedonlähteille tarvitaan salasanoja ja mystisiä järjestelmätaitoja.  Oikoteitäkin on. Saimaan rannalta pääsee Bostoniin. MIT eli Massachusetts Institution of Technology avaa ovensa kaikille tunnuksettomille suoraan linkistä.

Kognitiivisen psykologian opinnot selittänevät aivojen rajoituksia järjestelmien äärellä. Playstation 3 ja Nintendo luultavasti notkistavat tehokkaammin hermoverkkoja uusissa ympäristöissä suunnistamiseen.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti