tiistai 11. syyskuuta 2018

TAIPUA VAI TUUNATA?

Katselin Iisalmen linja-autoasemalla, miten bussi teki U-käännöksen päästäkseen lähtölaituriin. Vähän piti peruuttaa ennen kuin onnistui. Tuli mieleen, onko bussikuskeilta kysytty, miten uudet korokkeet ja pysäköintipaikat sijoitetaan. Samanlainen kädenjälki näkyy uimahallin parkkipaikalla. Ruudut on selvästi tehty ilman autoja. 

Minä yritän tehdä u-käännöstä Moodlessa. Olen käyttänyt sitä kymmenen vuotta sitten. Silloin opiskelijatytär neuvoi minulle loistavan työkalun, jota olen käyttänyt onnistuneesti kauan. Kyseessä on verkkoteksti. Opiskelijat kirjoittivat yhteen laatikkoon oppimispäiväkirjaa. Seuraavalla kerralla jatkettiin samaa tarinaa. Minä kirjoitin kommentteja tekstin joukkoon sinisellä värillä. 

Työkalun erinomaisuus oli siinä, ettei mitään tarvinnut tallentaa ja minun kommenttini olivat siellä, missä asiakin. Minun ei tarvinnut erikseen kirjoittaa mitään ylimääräistä, vain kommentit. Kerran kirjoittelin kommentteja puoleen yöhön Turun Seurahuoneella työmatkalla ollessani. "Keskustelut" opiskelijoiden kanssa olivat todella innostavia. Sain kommentteihini vastauksia ja sitten kirjoitin taas lisää. 

Moodle-tuki suhtautuu ongelmaani ymmärtäisesti ja etsii ratkaisua. Hienointa on, että perusteluni on kuultu. Monessa järjestelmäkehityksessä käyttäjä ja käytettävyys jäävät tekniikan jalkoihin. Yritän taipua uuteen Moodleen ja löytää kiertoteitä käyttääkseni sitä yksinkertaisella tavalla. Vanhasta kiinni  pitäminen ei ole tärkeintä, vaan toimivan ratkaisun löytäminen. 

Suostun oppimaan uutta, mutta tällä kertaa aion uskoa myös itseäni. Jos en löydä sopivaa ratkaisua, harkitsen kapinaa ja siirtymistä OneNoteen. Sen avulla olen tehnyt paljon yhteistyötä etäkumppanien kanssa ja kirjoittanut yhden dekkarin yhteistyössä. OneNote on osoittautunut lupaavaksi ja joustavaksi työkaluksi. Melkein kuin ystäväni Excel, ei vielä ihan. Yhteistä molemmille on joustavuus, paljon vapausasteita ja vaihtoehtoja tiedon käsittelyyn ja organisointiin.

Kapina ei ole paras vaihtoehto. Sooloilu on riski monessa työyhteisössä. Ikiomat systeemit ja järjestelmien ulkopuolella oleva tieto aiheuttavat kaaosta kaikkialla. Yritän siis soittaa samassa tahdissa muun orkesterin kanssa. Ikuisuuskysymys myös on vakioinnin ja räätälöinnin suhde. Täydellinen vakiointi voi johtaa keskinkertaisuuteen tai turhauttavaan työhön.

PS. Yksinkertainen on kauneinta. Moodle-tuen avulla sain vanhan konstin toimimaan uudessa ympäristössä. Vanhakin koira oppii kaluamaan uusia luita, jos niissä on vanha maku tallella.







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti